به مهر آریا پلیمر پارس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

کاهش یا تثبیت قیمت خودرو؛ سریع یا بطیء؟

اعلام رسمی بیانیه تفاهم ایران و 1+5 در تمامی بازارها شاهد واکنش‌ها و نیز شکل‌گیری انتظاراتی بودیم. در بازار خودرو هم این روزها شاهد رکود موقت و سنتی ایام پس از تعطیلات نوروزی پس از رونق شب عید این بازار هستیم که تأثیر کاهشی بر قیمت‌ها داشته و اعلام بیانیه تفاهم نیز در کاهش فاصله قیمتی نمایندگی و بازار خودروهای داخلی و نیز قیمت وارداتی‌ها مزید بر علت بوده است. از سه سال پیش با افزایش ناگهانی و شدید نرخ ارز در پی تحریم‌های بین‌المللی قیمت خودرو افزایش یافت و حال با اعلام تفاهم ایران و 1+5 برای برداشته شدن تحریم‌ها پس از توافق نهایی انتظار کاهش قیمت خودرو در این بازار به‌وجود آمده است، چون به‌هرحال سه عامل کاهش قیمت ارز، بالا رفتن تیراژ تولید و حذف واسطه‌ها در تأمین قطعات وارداتی و پرداخت وجوه مربوط به آن هر یک می‌توانند بر قیمت خودرو تاثیر کاهشی داشته باشند.

اما تحقق هر یک از این عوامل پروسه‌ای تدریجی و زمان‌بر دارد. کاهش قیمت ارز وقتی می‌تواند روی هزینه‌های مربوط به ارزبری تولید در این صنعت تأثیر بگذارد که مقطی نباشد و قیمت ارز با یک روند کاهشی ادامه‌دار در نهایت روی یک قیمت پایین‌تر از قیمت فعلی تثبیت شود.

بازگشت تیراژ تولید خودرو نیز به میزان قبل از تحریم‌ها و حذف واسطه‌ها در تأمین قطعات وارداتی و پرداخت وجوه مربوط به آن نیز مسلماً بر مقرون به صرفه‌تر شدن تولید و کاهش قیمت تمام‌شده محصول اثرگذار است و حرکت در این راستا نیز از سال 92 آغاز شده اما تحقق این هدف نیز زمان‌بر است.

علاوه بر فاصله‌ای که تا تحقق این عوامل کاهشی وجود دارد، با وجود عوامل افزایشی همچون افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزدها، قطعات وارداتی، مالیات‌ها و عوارض، نرخ تورم کشور و نرخ تورم بخشی، بهره بانکی و... تحقق انتظار کاهش و یا حتی تثبیت قیمت بعید به نظر می‌رسد اما با این‌حال باید گفت که این انتظار که افزایش قیمت خودرو در سال جدید حداقلی و یا کمتر از سال گذشته باشد انتظاری به‌جا است.

همچنین اگر همزمان با حرکت در تحقق عوامل کاهشی برشمرده‌شده، شاهد کاهش انواع مالیات و عوارض پرداختی خاص این صنعت (مشروط به کاهش این مبلغ از بهای مصرف‌کننده) و رفع مشکلات عام این صنعت با کاهش بهره بانکی (پیرو کاهش سود بانکی) و پرداخت سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها باشیم و هزینه‌های سربار این صنعت نیز با اصلاح رویکردهای مدیریتی و افزایش بهره‌وری کاهش یابد، این عوامل نیز می‌تواند به کنترل و تثبیت قیمت کمک کند.
سایت عصر ایران
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۰۹
تعداد کلیک: ۱,۹۴۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به شرکت مهر آریا پلیمر پارس می‌باشد.